GCP DAG - globale problemstillinger

Mandag den 2. november afholdt Rysensteen for 5. gang Global Citizenship Day - eller GCP-dag - hvor 3g-klasserne viste deres film fra årets studierejser og kunne debattere de problemstillinger, som filmene rejste, med erfarne debattører engageret af Magasinet Ræson. Læs Buluts (3x) reportage fra dagen nedenfor, og se pressefotograf Naomi Akvamas gode billeder.

 

En dag i GCPs navn
Dagens line-up så erfarent og stabilt ud med frontfigurer såsom den altid trofaste Clement Kjærsgaard og Søren Espersen, som man forventede ville møde en del modstand blandt Rysensteens unge, samt den tidligere SF’er Trine Pertou Mach. Gitte T lagde også stærkt ud med et budskab om NORA, der besad en stor gennemslagskraft. Efter Clement Kjærsgaards introduktion til problemstillingen omkring flygtningekrisen blev emnet debatteret livligt, blandt andet med henblik på vores ansvar som land, af Espersen og Mach, hvilket de to personer besidder vidt forskellige holdninger til. Udfordret blev faktisk begge personligheder – mest Espersen – af velformulerede spørgsmål stillet af de engagerede elever.

Efterfølgende forlod 1.g’erne DGI-byen, og resten af skolen fik lov til at se en udvalgt film fra hver klasse. Filmene var opdelt i fire forskellige kategorier, som hver kredsede om nogle spændende og relevante emner. Til hver kategori tilhørte en ekspert, der havde til opgave at formidle et oplæg om emnet og derefter besvare ordstyrer Sarah Borgers og elevernes spørgsmål. På trods af, at de håndsoprækkende ryssere ikke nåede at stille spørgsmål til første emne, som hovedsageligt kredsede om multikulturalisme, virkede alle yderste tilfredse med sociolog Aydin Soeis bidrag af tanker og viden om emnet. Som Johan Eigtved fra 3.z beskriver Soei, forfatteren til De vrede unge: ”Han var skide god og pisse dygtig.” 

Aya Lees foredrag blev også taget godt imod, da det var anderledes og fængende med en kulturel tilgang til belysningen af diverse problemer i verden. Glade og opstemte var folk især for Peter Bjerregaard, som med sit engagement, sin energi og ikke mindst sin omfattende viden om både videnskab og økonomi fik besvaret fremragende spørgsmål stillet af elever på tværs af de to årgange angående økonomisk vækst og bæredygtighed. Inden den sidste fine og særdeles brugbare og informerende debat og oplysningssession om bl.a. national identitet blev de mange tålmodige elever skænket en fornem sandwich og noget velsmagende rysvand, så alle var udrustede til at slutte dagen i DGI-byen af med energi og et smil på læben. Til allersidst blev eleverne fordelt i studieretningsbestemte blandede grupper med repræsentanter fra alle tre årgange.

Dagen forløb næsten gnidningsfri, og der er enighed blandt eleverne om, at årets GCP-dag har været den hidtil bedste og mest ”oplysende”, som Johan Eigtved udtrykker det. På den anden side savner Carl Clemmensen fra 3.d ”noget debat om filmene,” så vi kunne blive præsenteret for ”to forskellige holdninger i forhold til løsningen af hver films problemstilling.” 

For en 2.g’er som Frej Darger (2.a) var dagen ”lidt hård, men fin – bedre end sidste år,” idet han synes, at eleverne blev inkluderet for lidt. Alligevel er han klar over, ”at det er lidt svært, at eleverne bliver inkluderet hele tiden” og nævner ydermere, at ”programmet var skruet bedre sammen end sidste år.”

GCP-dagen 2016 blevet sluttet af med en Frej, som var positivt stemt over for tilstedeværelsen af Søren Espersen, da ”det er sjovere, når der er nogen, man kan være uenig med.”

Bulut, 3.x