Rejseberetning fra GCP-tur til NYC

Ni lærere er netop kommet hjem fra New York med talrige oplevelser i bagagen.

Der blev etableret nye kontakter på bl.a. selveste Broadway og vedligeholdt og udbygget gamle kontakter. Her kan nævnes det inspirerende ”Rousseau-projekt” med en ung, initiativrig New Yorker ved navn Andrew Heinrich, der hjælper unge (med bl.a. økonomiske og sociale udfordringer) igennem en såkaldt mentorordning. Ordningen går ud på, at ældre elever tager sig af de yngre. Herudover er Andrew behjælpelig med at give eleverne ansvar og frivillige opgaver, som eleverne kan vokse med. Projektet har stor succes, og flere elever ender med en universitetsgrad! Det var meget inspirerende for lærerne at besøge projektet og møde denne ildsjæl, der ud over at hjælpe unge i Harlem også skriver ph.d. om projektet i Oxford. 

Derudover besøgte lærerne Rysensteens partnerskole Beacon High, hvor Harry Streep, vicerektor på skolen, fortalte og viste lærerne rundt. Lærerne fik lov til at observere noget af undervisningen og fik en fin fornemmelse for stedets på en og samme gang seriøse og afslappede stemning.

Ud over netværkssamtaler besøgte lærerne flere museer som MoMA, The Natural History Museum (det med de store dino-skeletter kendt fra ”Night at the Museum”) og The New York History Museum m.fl. Lærerne så og besøgte selvfølgelig også de kendte seværdigheder som Brooklyn Bridge, Ground Zero og nød en storslået udsigt over byen fra Empire State Building.

Der blev også oplevet poetry slam, jazzkoncerter og musicalen ”Wicked” på Broadway. Alt sammen af utrolig høj kunstnerisk kvalitet til stor inspiration. Talentmassen er stor i New York, og det opleves mange steder, man støder på kunsten. 

Sidst men ikke mindst planlagde lærerne kvartersanalyser for eleverne i bl.a. Chinatown og det jødiske kvarter i Williamsburg.