Science og innovation på Rys

Udarbejd en animation som kan hjælpe folkeskoleelever med at forstå et emne, du har haft i matematik og science fagene i 1. g. Emnet kan være et naturfænomen, en biologisk proces, et matematisk bevis eller en kemisk reaktion – I vælger selv emnet.

Sådan lød oplægget til eleverne i scienceklasserne i 1.g som optakt til en uge med fokus på science og innovation. Undervejs hørte eleverne et foredrag af Owen McFadzen fra Copenhagen Center of Interaction Design, og ugen sluttede med en konkurrence om, hvem der havde lavet det bedste projekt.

Alle animationer og spil, man kan finde på nettet, og alle de tegne- og beregningsværktøjer, der anvendes i undervisningen virker, fordi de er blevet programmeret til det. Programmering er ikke en del af kernestoffet i gymnasiet, men på Rysensteen har vi besluttet at alle elever i scienceklasserne skal opnå en grundlæggende indsigt i, hvad programmering går ud på. Det sker bl.a. gennem det innovative forløb, som er gennemført i første uge af juni, hvor eleverne selvstændigt har arbejdet med at udarbejde små animationer der både kan indgå i brobygningsforløb for de ældste folkeskoleelever, og kan anvendes i udvekslingen med klassernes partnerskoler.