3.e's eventyrrejse til Canadas største by, Toronto. 

Den 23. september ankom min klasse 3.e i Torontos lufthavn, hvor vi på mest autentiske vis blev hentet i en gammel gul skolebus – dette blev starten på eventyrrejsen til Canadas største by, Toronto. 

Kort tid efter vores ankomst, mødte vi de familier, vi skulle bo hos de næste fire dage. Med den canadiske multikulturalisme, var det ikke umiddelbart nemt at gætte sig frem til, hvilken oplevelse man stod til at møde hos de forskellige familier. I mit tilfælde blev jeg indlogeret hos en familie med indiske og ukrainske rødder, og de bød mig på det hjerteligste velkommen i deres private hjem. Familien åbnede sig op, og meget hurtigt blev man en del af deres hverdag. En hverdag som for en canadisk skoleelev bl.a. var præget af en stor skole disciplin, hvor magtdistancen mellem lærer og elever især føltes markant anderledes. Pludselig skulle lærerne omtales ved efternavn og det var absolut ikke velset at komme for sent til undervisning – dette krævede en blanket, som efterfølgende skulle underskrives af forældre og en skoleleder.

Vi blev hjemmefra sat til at undersøge, hvorvidt multikulturalismen fungerede i praksis – derfor var det ekstra relevant og interessant at besøge kvarterer som Little Italy, Koreatown eller Chinatown. Toronto har formået sig på få årtier at samle alle slags verdenskulturer, samtidig med at de har udviklet en national identitet.

Efter et interview min gruppe og jeg havde med en 70-årig kinesisk munk, som flyttede til Canada for 25 år siden, så herskede der for mig ingen tvivl om, at han identificerede sig som canadier. Dette var et fint eksempel på, at den canadiske multikulturalisme i høj grad også virker i praksis. 

Vi oplevede ikke alene den kosmopolitiske storby Toronto, men fik også en smagsprøve på den vilde og helt enestående canadiske natur. Vi fik en bådtur forbi Niagara Falls, et syn som fuldstændig væltede benene bag os. Derudover overnattede vi to nætter i hytter i naturen, som gav os en smagsprøve på, hvad mange unge canadier bruger flere uger af deres sommerferier på. Disse steder kaldes for camps, hvor dygtige såkaldte camp-counselors underviste os i hvordan vi skulle bære os ad i den vilde natur. 

Vi fik svømmet i kolde søer, sejlet i kajak, kano og med paddleboard, samtidig med, at vi night-hikede, for at styrke vores nattesyn. Det fik virkelig sat livet i perspektiv, for en storbys-rysensteener, som ellers til dagligt er vant til en hektisk hverdag. 

Denne tur samlede os som klasse, udløste en tættere relation mellem lærere og elever, oggav os en helt klar fornemmelse af, at verden er meget større end til dagligt forestiller os. Besøget til Toronto har kun skærpet min appetit på at gå på opdagelse og rejse ud i verden for at opleve natur og mennesker, for bedre at kunne forstå den verden vi lever i. 

Sarah Cordelia 3.e

toronto