Demokrati og medborgerskab

Demokrati og medborgerskab – engagement og medansvar
Med udgangspunkt i Rysensteens vision om et levende demokrati arbejder vi bevidst med at give eleverne en almendannelse i demokratisk bevidsthed. Almendannelsen bygger dels på elevernes mulighed for at involvere sig i beslutningsprocesser og dels på at give eleverne viden om demokrati.


Viden om og ageren i demokratiet
På Rysensteen Gymnasium arbejder vi med såvel det formelle som det uformelle demokrati. I det formelle demokrati danner det såkaldte demokratiårshjul strukturen for elevernes medindflydelse, og gennem bl.a. elevråd og bestyrelse får eleverne mulighed for at arbejde med det repræsentative demokrati. I ”klassens timer” og på små og store høringer inddrages eleverne i spørgsmål, der vedrører skolens hverdag og lærer herigennem at argumentere og tage medansvar. 

I det uformelle demokrati engagerer eleverne sig i udvalg med udgangspunkt i særlige interesser. Vi har store udvalg som musicaludvalget, festudvalget og kælderudvalget, men også mindre udvalg, der afspejler interesserne hos de elever, der netop nu er på skolen. I skoleåret 2013/2014 kan man bl.a. finde udvalg som filmudvalget, litterær studiekreds, brætspilsudvalget, Spil-op –udvalget, og Mamse, der laver mad til skolens elever om fredagen.

Vi har selvfølgelig fokus på demokrati i undervisningen, både hvad angår planlægning, indhold og evaluering. Vi har fokus på at afdække, hvordan forskellige demokratiformer fungerer. Med udgangspunkt i skolens egen organisationsstruktur beskæftiger man sig f.eks. i samfundsfag med at lave en magtudredning for skolen. I matematik arbejder man med at gennemskue statistisk manipulation. Alle 1g-elever får desuden et kursus i retorik.


Udvikling af medborgerskabet 

Demokratiforståelsen på Rysensteen har de senere år udviklet sig til at inddrage medborgerskabsbegrebet systematisk. I medborgerskabet ligger en forventning til eleverne om at engagere sig i omverden – både i det nære og lokale miljø, over mere fjerne regionale sammenhænge, til det internationale perspektiv med fokus på verdensborgeren.