Spansk

Hvorfor lære spansk?

Spansk er det næstmest talte modersmål i verden – der er cirka 400 millioner mennesker der taler spansk. Det spanske sprog åbner døre til de mange forskellige kulturer og samfund i de spansktalende lande ­ Spanien, Latinamerika, Caribien, nogle afrikanske lande, Filippinerne og USA.

Du kan altså få glæde af at kunne tale spansk mange steder i verden; for eksempel når du skal spørge om vej til en flamencokoncert i Sevilla i Spanien, eller når du gerne vil tale med den indianer, du lige har mødt i Bolivias hovedstad, La Paz. Du vil også kunne bruge sproget som led i din uddannelse eller som del af dit fremtidige job ­enten i Danmark eller i udlandet. Spansk er et studieretningsfag på A­niveau, der strækker sig igennem alle tre gymnasieår og afsluttes med en mundtlig og skriftlig eksamen.

Formål

Der er to overordnede formål med faget:

  1. At lære spansk! Det vil sige at læse, forstå, tale og skrive spansk.

  2. At udforske kulturen, historien og samfundsforholdene i de spansktalende lande.

1.g

I 1.g er der ingen krav om, at du skal kunne spansk i forvejen. Her tager vi udgangspunkt i et begyndersystem, der giver en god sproglig ballast til det videre forløb. Bøgerne supplerer vi med billeder og aktuelle og relevante emner og aktiviteter som vi i klassen finder interessante.

2.g og 3.g

Undervisningen i 2.g og 3.g bygger videre på kompetencerne fra 1.g. Det sproglige og den kulturelle indsigt er stadig omdrejningspunkterne for undervisningen. Vi begynder også at læse spanske tekster og billeder inden for kulturelle, historiske, kunstneriske og samfundsrelaterede emner. Teksterne kan være noveller, teaterstykker, digte, blogs og web-steder, avisartikler, sangtekster eller filmmanuskripter. Emnerne spænder vidt, for eksempel immigration i Latinamerika og latinos­kulturen i USA; storbyens eksistenser i Madrid, Frida Kahlos kunst og Almodóvars film eller bandemiljøer i Mexico.  

Vi arbejder desuden på at forberede jer sprogligt og kulturelt på udvekslingen med vores partnerskole i Madrid i 3.g, fx ved at fokusere på kulturelle forskelle mellem spanske og danske unge.

Gennem alle tre år bliver der arbejdet med skriftligt spansk. I begyndelsen med oversættelser og enkle sproglige opgaver og senere med genrer som for eksempel artikler, anmeldelser eller læserbreve.

¡Hasta luego! ­ på gensyn.