Frivillighed

Kontaktlærere: La, BFR, ESK, ATM


Projektets formål er at styrke elevernes handlekompetencer i en GCP-ramme. Der arbejdes på at fremme elevernes sociale engagement gennem deltagelse i frivilligt arbejde bl.a. gennem samarbejde med lokale og internationale organisationer.

Projektet går på "to ben":

  • Det ene ben arbejder med etableringen af faste kontakter med humanitære og mellemfolkelige organisationer i egentlige skoleprojekter. Vi har flere faste samarbejder bl.a. med:
    • Plejehjemmet Bryggergården, hvor et hold af elever cykler med demente en gang om ugen.
    • Red Barnet, hvor en flok elever er med til at drive en læringscafé for udsatte børn og unge på Ydre Nørrebro.
    • Caritas DK, hvor elever er med i et madfællesskab med etniske ældre og overskudsmaden doneres til et krisecenter for kvinder her på Vesterbro.
    • Diakonissestiftelsen, hvor elever holder genbrugsbutikken Loppeshoppen åbent om fredagen fra kl. 14-17.
    • Settlementet, hvor elever er frivillige i Café Sonja i Saxogade.
    • Vi har en målsætning om at have 100 faste frivillige og arbejder på at udvide med nye projekter.
  • Det andet ben tager udgangspunkt i en ”bottom–up-strategi”, hvor vi ønsker at facilitere de initiativer, der kommer fra Rysensteens elever i forhold til arrangementer af frivillig og social karakter. Et eksempel er RysRun, hvor vi støtter op om en ny-etableret løbeklub for elever

De Rys-elever der har været frivillige i 20 timer får et frivillighedsbevis, sammen med deres eksamensbevis, når de bliver studenter. Se denne film om frivillighedsprojektet: Cykling uden alder: 

Projektet har i skoleåret 2023/2024 igangsat følgende aktiviteter

  • Planlægning og gennemførelse af talent/frivilligheds-arrangement for 1.g d. 9. januar med deltagelse af skolens elevudvalg, forskellige frivillighedsorganisationer og talentprogrammer med henblik på at synliggøre mulighederne for at engagere sig i skolen, i talentprogrammer og frivilligt arbejde. 
  • Planlægning og gennemførelse af karrierelæringsmoduler, et for 2.g og et for 3.g. med deltagelse af tidligere elever. Karrierelæringsmodulerne giver mulighed for at refletere over hvad der skal ske efter Rysensteen og har fokus på sabbatår, studievalg og mulighederne for at komme til udlandet.
  • Lancering af et program målrettet skolens udvekslingsstudenter. Programmet arbejder på at fremme udvekslingsstudenternes trivsel gennem en styrket modtagelse, med nedsættelse af mentorelever, information til teamlærere og ved afholdelse af sociale arrangementer for mentorer og udvekslingsstudenter.
  • Motiverende tiltag: Vi har afholdt en frivilligfest med oplæg af Den Grønne Ungdomsbevægelse. Vi har afholdt en “International Fair” om mulighederne for at rejse og  læse i udlandet. 
Spilleaften arrangeret af elever som frivillighedsprojekt
Spilleaften arrangeret af elever som frivillighedsprojekt