GCP i fagene

Ud over de mange GCP-projekter vil du møde GCP i forløbene i de enkelte fag. Her vil I arbejde med perspektiver, som er forskellige for forskellige klasser, studieretninger og niveauer. Det er dine lærere, der planlægger disse projekter, og de indgår i fagets studieplan på lige fod med de øvrige faglige forløb. Du vil møde et forløb med GCP-fokus minimum én gang på hvert år i hvert fag.

Eksempler på faglige forløb m. GCP i 1.g

Globalt udsyn:

Kemi: I 1.g arbejder kemiholdene med planteolie som case. Her bliver undersøgt de klima-, miljø-, sociale og sundhedsmæssige problematikker, der knytter sig til planteolie

Stillingstagen:

Fysik: I 1.g arbejder fysikholdene med bæredygtig energi som case. Der bliver undersøgt, hvor den enkelte elev selv kan spare på energien.

Selvindsigt: 

Historie: I 1.g arbejder alle elever med borgerskabsbegrebets udvikling fra antikken til i dag med henblik på at kunne forstå og diskutere begrebet

Eksempler på faglige forløb m. GCP i 2.g

Selvindsigt:

Dansk: I forbindelse med forløb om romantikken arbejdes der i 2.g med begrebet "danskhed"

Eksempler på faglige forløb m. GCP i 3.g

Globalt udsyn:

Samfundsfag: I alle samf-A-klasser laves der i 3.g et forløb om international politik

Selvindsigt:

Oldtidskundskab: Her undersøges den hvide farves betydning for vestlig selvforståelse gennem analyser af antikkens skulpturer. Dette gøres for at starte en diskussion og refleksion over europæisk kultur og identitet.
 

Eleverne møder også det globale aspekt i forskellige fag.