GCP i fagene
Ud over de mange GCP-projekter vil du møde GCP i forløbene i de enkelte fag. Her vil I arbejde med perspektiver, som er forskellige for forskellige klasser, studieretninger og niveauer. Det er dine lærere, der planlægger disse projekter, og de indgår i fagets studieplan på lige fod med de øvrige faglige forløb. Du vil møde et forløb med GCP-fokus minimum én gang på hvert år i hvert fag.
Eksempler på faglige forløb m. GCP i 1.g
Globalt udsyn:
Kemi: I 1.g arbejder kemiholdene med planteolie som case. Her bliver undersøgt de klima-, miljø-, sociale og sundhedsmæssige problematikker, der knytter sig til planteolie
Stillingstagen:
Fysik: I 1.g arbejder fysikholdene med bæredygtig energi som case. Der bliver undersøgt, hvor den enkelte elev selv kan spare på energien.
Selvindsigt:
Historie: I 1.g arbejder alle elever med borgerskabsbegrebets udvikling fra antikken til i dag med henblik på at kunne forstå og diskutere begrebet
Eksempler på faglige forløb m. GCP i 2.g
Selvindsigt:
Dansk: I forbindelse med forløb om romantikken arbejdes der i 2.g med begrebet "danskhed"
Eksempler på faglige forløb m. GCP i 3.g
Globalt udsyn:
Samfundsfag: I alle samf-A-klasser laves der i 3.g et forløb om international politik
Selvindsigt:
Oldtidskundskab: Her undersøges den hvide farves betydning for vestlig selvforståelse gennem analyser af antikkens skulpturer. Dette gøres for at starte en diskussion og refleksion over europæisk kultur og identitet.