Innovativ SRP

Hvad er en innovativ SRP?

At arbejde innovativt indebærer brug af faglig viden og faglige metoder til at undersøge faglige, almene eller konkrete/autentiske problemer samt udvikling og vurdering af løsningsforslag på problemerne. Du skal altså stadig bruge dine faglige metoder, og en stor del af opgaven vil ligne en almindelig SRP. En innovativ SRP har samme længde som en “almindelig” SRP. I nogle innovative SRP’er er løsningsforslaget en del af selve opgavebesvarelsen, i andre vil løsningsforslaget ligge som bilag. 

Hvad indeholder en innovativ SRP? 

En innovativ SRP indeholder som regel følgende tre elementer, der dog ikke behøver have lige meget vægt. I løbet af vejledningen kan du diskutere, hvilken vægtning, der vil fungerer bedst i netop din SRP.                 

1: En undersøgelse af et problem

Et fagligt problem kan være en problemstilling knyttet til bestemte områder i et fag, herunder til formidling af fagligt stof. Et alment problem kan være et nøgleproblem som klima, sundhed eller demokrati. Et konkret/autentisk problem i en lokal kontekst kan være et stort energiforbrug i en bygning, stereotypiske fremstillinger af udkantsdanmark eller unges lave valgdeltagelse i en kommune. Under alle omstændigheder undersøges problemet med brug af faglig viden.  

2: En udarbejdelse af et innovativt løsningsforslag

At et løsningsforslag er innovativt vil sige, at det har værdi for andre og tilfører den konkrete sammenhæng noget nyt. Forslaget behøver derfor ikke at være nyt i absolut forstand, men kan fx være en forbedring og/eller videreudvikling af noget eksisterende. Et innovativt løsningsforslag kan også være en innovativ bearbejdning og formidling af faglige problemstillinger og fagligt stof til bestemte målgrupper. Tilførsel af værdi kan eksempelvis være af kulturel, social eller økonomisk art. Løsningsforslaget kan fremstilles skriftligt (fx en argumenterende tekst), det kan være et selvproduceret produkt eller et udkast/en skitse til et produkt i digital eller fysisk form.  

3: En vurdering af det innovative løsningsforslag

Eleven skal vurdere løsningsforslagets realiserbarhed og konsekvenser. Vurdering af forslagets realiserbarhed kan fx ske med brug af eksperimenter, udvikling af scenarier, brug af interviews eller på baggrund af en analyse. Vurdering af løsningsforslagets konsekvenser kan fx ske på baggrund af relevante etiske, æstetiske, tekniske, teoretiske, miljømæssige, økonomiske, sociale eller samfundsmæssige kriterier. Eleven begrunder i det skriftlige produkt og/eller til den mundtlige prøve, hvordan fag og faglige metoder er anvendt i undersøgelsen af problemet, og/eller i udarbejdelsen og vurderingen af det innovative løsningsforslag. 

Eksempler på innovative SRP’er på Rysensteen

Se to eksempler på innovative SRP nedenfor. Opgaveformuleringerne har måske nok flere del-elementer, men det gør ikke hele opgaven større. Eleverne nedenfor er bare hjulpet lidt mere på vej ift. At disponere opgavens forskellige elementer. 

Eksempel 1: Mat A -informatik c

Kan man bruge neurale netværk til genkendelse af håndskrift?

I denne SRP brugte eleven faglig viden fra matematik til at kode et program, der potentielt kunne genkende håndskrift. Eleven undersøgte problemet med sin faglighed. Eleven udarbejdede et program som sit innovative løsningsforslag. Endelig vurderede eleven, at neurale netværk faktisk ikke var ret velegnede til genkendelse af håndskrift. 

  • Redegør kort for brugen af neurale netværk til klassificering.
  • Foretag en brugerundersøgelse af en selvvalgte case, og kom frem til en kravspecifikation.
  • Redegør for centrale matematiske dele af et neuralt netværk. Kom herunder ind på optimering af funktioner med flere variable og bevis at gradienten peger mod lokalt maksimum.
  • Implementer din løsning og forklar hvordan matematikken er brugt i udvalgte dele af koden.
  • Vurder din løsning i forhold til kravspecifikationerne og diskuter mulige forbedringer.
  • Perspektiver til fremtidig brug af neurale netværk.

 

Eksempel 2: Fysik A - Engelsk b

Hvordan kan man formidle sin holdning til Billionaires’ Row med inddragelse af fysikfaglig viden?

  • Der ønskes en retorisk analyse af en selvvalgt, amerikansk, debatterende sagprosatekst, som forholder sig til fænomenet Billionaires’ Row. Forhold dig bl.a. til argumentation, medie og intenderet læser.
  • Redegør kort for problematikkerne ved de såkaldte “Slender Towers”, og hvordan de forsøges løst. Redegør endvidere for Newtons love og for fysikken bag beregninger af vindbelastninger på bygninger, og de parametre der indgår.
  • Anvend en stang efter eget valg, som model for et hus, og planlæg og udfør forsøg, der bekræfter, at en stangs afbøjning kan beskrives ved Hooks lov. Forklar fysikken for en harmonisk svingning, og eftervis at stangen kan udføre en harmonisk svingning. Bestem stangens egenfrekvens og vurdér resultatet med brug af stangens ækvivalente masse.
  • Som det innovative element i din opgave skal du som modsvar til den analyserede tekst producere en debatterende, amerikansk sagprosatekst med selvvalgt målgruppe og nutidigt medie. I teksten skal der indgå formidling af fysikfaglig viden om emnet.
  • I forlængelse heraf skal du vurdere din egen tekst og dens egnethed i forhold til valgte målgruppe og medie, samt redegøre for dine formidlingsmæssige overvejelser i forhold til tekstens genre, sproglige virkemidler og hvilke valg, der ligger bag formidlingen af fysikstoffet.