Feedback på mundtligt bidrag i undervisningen
Begrund elevernes videre faglige progression med faglig argumentation. Hvis eleven skal at deltage mere i timerne, så vær konkret - hvad er det, eleven skal gøre fremadrettet?
- Hvad mangler eleven blik for i det metodiske arbejde?
- Hvilket fagligt overblik/viden mangler eleven?
- Læringsmålene skal være synlige for eleverne (Feed up).
- Eleverne skal vide, hvor de er i læreprocessen (Feedback).
- Eleverne ved, hvad de skal gøre for at komme videre (Feed forward).
- Eleverne har en opgaveportefølje, som de skriver ind i, hvor de mener, de er i forhold til at opfylde de faglige mål.
I et skema noterer læreren, hvordan eleven arbejder med den feedback, eleven har fået.
Af skemaet kan der fremgå:
- Tydeligt fokus for forløbet
- En vurdering af, i hvor høj grad den enkelte elev opfylder målene for forløbet
- Et minus hvis eleverne ikke deltager
- En vurdering af hvorvidt eleven anvender metode
- En vurdering af hvorvidt eleven anvender begreber
- En vurdering af hvorvidt eleven viser et fagligt overblik
- En vurdering af hvilket taksonomisk niveau eleven deltager på (her de humanistiske fag):
- redegørende
- analyserende
- vurderende (diskuterende/perspektiverende)
