Digitale regler og retningslinjer

På Rysensteen Gymnasium arbejder vi systematisk med at styrke den digitale dannelse for den enkelte elev. I den forbindelse er der udarbejdet et “Etisk Kodeks for digitalisering”, som er blevet til på baggrund af drøftelser i hele organisationen - læs det her.
De senere års udvikling, først med omfanget og mulighederne af digital eller virtuel undervisning, og senest med introduktionen af kunstig intelligens (AI), kalder på et præcist regelsæt for adfærd og brug af disse muligheder. 

AI og øvrige digitale hjælpemidler

På Rysensteen Gymnasium oplever vi som andre steder i samfundet at skærme fylder for meget. Hos os kan skærmene forstyrre både den daglige undervisning, men også de fysiske fællesskaber. Samtidig kan anvendelse af AI udfordre elevernes udvikling af færdigheder og kompetencer. Eleverne skal lære at benytte AI på en hensigtsmæssig måde, samtidigt med at de skal lære at forholde sig kritisk og konstruktivt til brugen - jf bekendtgørelsens mål om digital dannelse. 

Digital/Virtuel undervisning 

  • Man må kun bruge de digitale læringsredskaber, man har fået stillet til rådighed fra skolen. Årsagen er, at kun den adgang, som skolen stiller til rådighed, er licensdækket og kan supporteres og kontrolleres fra skolens side, hvilket er elevers og medarbejderes hjælp til databeskyttelse.
  • Det er som hovedregel ikke tilladt at optage undervisningsmoduler. Dette gælder både for lærere og elever. Forbuddet gælder uanset om formålet med optagelsen er deling eller at oprette sit eget private ”arkiv”. Hvis man undtagelsesvis ønsker at optage undervisningen, skal alle ”medvirkende” inden optagelsen have givet et samtykke, der kan dokumenteres. 
  • Undervisningsrummet er forbeholdt lærer og elever, og man må ikke dele sit link eller brugernavn/password til det digitale undervisningsrum med andre. Som elev må man ikke invitere venner, familiemedlemmer eller andre til at overvære den digitale undervisning, man modtager derhjemme. Man har som elev ansvar for ikke at tilgå virtuelle undervisningsrum, som man ikke naturligt tilhører. 
  • Private, fortrolige og følsomme oplysninger må ikke kommunikeres via de it-systemer og -platforme, der bruges til undervisning. 
  • Som skole kan vi ikke sikre databeskyttelsen, uden at lærerne og elever hjælper til. Dette gør man ved selv at være agtpågivende og fx aktivt afslå en læringsplatforms anmodning om at få adgang til oplysninger der er uvedkommende ift. undervisningen.

Brug af AI-Chatbots

  • Læs skolens specifikke regelsæt her.

Brug af AI i undervisningen og ved skriftlige opgaver

  • Det er altid læreren der sætter rammerne for evt. brug af AI i undervisning og i skriftligt arbejde. Når læreren skal vurdere en elevs præstationer både mundtligt og skriftligt, må der ikke være tvivl om, at det er elevens selvstændige arbejde. 
  • AI må aldrig benyttes i eksamenssammenhæng og eksamenslignende situationer. Fra 2024 implementeres værktøjet ExamCookie ved eksaminer og terminsprøver, som kan benyttes til at dokumentere en mistanke om ulovlig brug af ikke tilladte hjælpemidler.

Brug af skærme og andet AV-udstyr

  • Mobiltelefonen er slukket og computeren lukket ved modulets start. Airpods er taget ud af ørerne.
  • Læreren sætter rammerne i læringsrummet og sikrer en god balance mellem undervisning med og uden skærme - herunder instrukser omkring delte dokumenter og antallet af nødvendige computere i gruppearbejde. 
  • Læreren har ret til at indsamle mobiltelefoner, hvis det skønnes nødvendigt i en periode. Læreren har også ret til at konfiskere enkelte mobiltelefoner hvis en elev mod forventning ikke kan administrere ovenstående. 
  • I grundforløbet på 1. årgang bliver mobiltelefoner indsamlet ved alle modulers start.

December 2024